הַסַּפְרָנִית הַקְּטַנָּה בָּעוֹלָם

הַסַּפְרָנִית הַקְּטַנָּה בָּעוֹלָם

 

״מִדֵּי יוֹם הָלְכָה דִּיטָה לְבֵית הַסֵּפֶר.

בְּדַרְכָּהּ צָעֲדָה לְאֹרֶךְ הַנָּהָר, טִפְּסָה עַל גֶּדֶר אֶבֶן

וּפָרְשָׂה יָדַיִם לִצְדָדִים כְּמוֹ צִפּוֹר.

בַּשָּׁמַיִם שָׁטוּ עֲנָנִים לְבָנִים.

דִּיטָה תָּפְסָה עָנָן,

הֶחְבִּיאָה אוֹתוֹ בַּכִּיס,

וְרָצָה לְבֵית הַסֵּפֶר כְּדֵי לֹא לְאַחֵר.״

 

בְּשָׂפָה מְעֻדֶּנֶת וּפִיּוּטִית וּבְלִוְיַת אִיּוּרִים מְרַגְּשִׁים נִפְרָשׂ כָּאן עֲבוּר הַקּוֹרְאִים הַצְּעִירִים סִפּוּרָה שֶׁל דִּיטָה קְרָאוּס. סִפּוּר עַל אֹמֶץ וּמָקוֹם בָּטוּחַ שֶׁאֶפְשָׁר לִמְצֹא בֵּין דַּפֵּי סְפָרִים.

כְּשֶׁהָעִיר רָעֲדָה, וְהַשָּׁמַיִם הִשְׁחִירוּ, הָיוּ הַכִּיסִים שֶׁל דִּיטָה מְלֵאִים בְּתִקְוָה.

 

 

אִירִיס אַרְגָּמָן הִיא סוֹפֶרֶת יְלָדִים מְחוֹנֶנֶת. הִיא זָכְתָה בִּפְרַס יָד וָשֵׁם עַל סִפְרָהּ

"הַדֻּבִּי שֶׁל פְרֶד"; כַּלַּת פְּרַס סָאסָא סֶטוֹן לְסִפְרוּת יְלָדִים, 2021; זָכְתָה בְּעִטּוּר "הַפִּנְקָס" עַל תְּרוּמָתָהּ לְסִפְרוּת הַיְּלָדִים.

 

אֲבִיָּה כֹּהֵן סִיְּמָה אֶת לִמּוּדֶיהָ בַּמַּחְלָקָה לְתִקְשֹׁרֶת חָזוּתִית בִּבְצַלְאֵל בְּקַיִץ 2022 וּמִתְגוֹרֶרֶת כַּיּוֹם בִּירוּשָׁלַיִם.

הַסַּפְרָנִית הַקְּטַנָּה בָּעוֹלָם הוּא סֵפֶר הַיְּלָדִים הָרִאשׁוֹן שֶׁאִיְּרָה.

 

מערך שיעור – ״הספריה הקטנה שלנו״

 

הספרייה ממלאת תפקיד חשוב בקהילה.

מעבר להיותה אוסף של ספרים להשאלה, היא מהווה מקום מפגש לחלוק בו רעיונות ולהתחבר. ספרים עוזרים לאנשים ללמוד ולרכוש ידע. ספרים שמקריאים לילדים עוזרים לטפח אצלם מגיל צעיר את האהבה לקריאה.

מהי ספריה?

  • את מי פוגשים בספרייה?
  • מה תפקידה של ספרנית?
  • אילו סוגים של ספרים יש בספרייה?

 

"הַסַּפְרָנִית הַקְּטַנָּה בָּעוֹלָם" הוא ספר ילדים מאויר.

אילו איורים בספר מייצגים את דיטה הספרנית?

פעילות יצירתית של ניהול ספרייה קטנה בכיתה:

יצירת ספרון קטן שבו כל ילד יכתוב סיפור ויאייר, ולאחר מכן יוכלו הילדים לשתף זה את זה בספרונים.

 

ספרים כמקור שאפשר לשאוב ממנו כוח, השראה והזדמנות לעוף עם הדמיון.

אפשר לנהל שיחה על ספרים שגורמים לנו להרגיש טוב. שמצחיקים אותנו. משמחים. וגם על ספרים שגורמים לנו להיות עצובים.

 

הענן כמטפורה בסיפור 

  1. דימוי קליל ורך שמאפשר התמודדות עם מחשבות כבדות וקשות.

אפשר להשתמש בטכניקה מעולם המיינדפולנס המתייחסת לרגשות כאילו הם עננים בשמיים. הם באים וחולפים. עננים לא נשארים בשמיים לנצח – וכך גם רגשות. כשכואבים או עצובים או כשמפחדים, מרגיע לחשוב שהעצב והפחד הם כמו עננים ש״זזים״ בשמיים. באים והולכים.

  1. דיטה מחביאה בכיס ענן. ענן הוא כמו רעיון. או אולי כמו חלום. היא מחביאה אותו בכיס, שומרת עליו כמו על סוד. שלא יגנבו לה את החלום.

אולי הענן הוא חבר סודי. כזה שבעת צרה ילווה אותה, ישמור עליה.

 

שעון האורלוגין כמטפורה

השעון שנעצר הוא רמז לכך שנעצרו החיים. החיים קפאו כמו השלג בסיפור.

עצירת הזמן משקפת את המעבר של הגיבורה מהיותה מוקפת בחברים ומשפחה, להיותה לבד בעולם מתמודדת עם פחד וחוסר ודאות.

כל מה שהיה איננו. המשחקים עם החברים, הנגינה בפסנתר, המשפחה – הכול נעלם.

כששעון האורלוגין חוזר לפעול – החיים אט-אט מתחדשים. התקווה מתחדשת.

זוהי תובנה חשובה לילדים משום שהיא מתייחסת למחזוריות הזמן וליכולת שלנו, קטנים כגדולים, להתמודד עם זמנים קשים, לעבור אותם ולשוב לחיים טובים יותר ולצמיחה.