נַעַר אֶחָד עַקְשָׁן – סִפּוּרוֹ שֶׁל לוּאִי פַּסְטֵר

נער אחד עקשן

סִפּוּרוֹ שֶׁל לוּאִי פַּסְטֵר

יאנוש קורצ'אק

"אני רוצה לדעת ואני גם אדע. אדע היטב את הכול. כל פרט ופרט ביסודיות. אעבוד בעצמי. אבין בעצמי ואחר כך אלמד אחרים." (פסטר, 1839).
לואי פסטר, נער צרפתי עקשן, אשר נולד בשנת 1822, הבין את נפלאות השאלה והניסוי המדעי והניח את אחת מאבני היסוד האיתנות להתפתחות החיסון למחלות חיידקיות. באישיותו הייחודית, בנחישותו ובעקשנותו הידועה, הצליח פסטר להשתמש באויביו הגדולים של האדם – החיידקים – כנגד עצמם. דרכו וחשיבתו הלא שמרנית הקימו עליו אויבים רבים בקרב האקדמיה הצרפתית של המאה ה-19, אולם כיום ידוע כי תרומתו לעולם המדע האנושי ולחיי היומיום של כולנו הייתה מכרעת.

יאנוש קורצ'אק – רופא, סופר ומחנך פולני, אשר נולד בשנת 1878, האמין שיש לחנך את הילדים לאור דמויות מופת בהיסטוריה. קורצ'אק בוחר בסיפור חייו מעורר ההשראה של לואי פסטר כדי לפנות אל קוראיו ולומר להם: גם אתם יכולים. כל אחד יכול. Uparty Chłopiec פורסם לראשונה בפולין, בשנת 1934.
אורי אורלב, חתן פרס אנדרסן הבינלאומי לספרות ילדים ונוער, תרגם מפולנית את סיפור חייו של המדען, והוסיף אחרית דבר על הקשר האישי שלו לפסטר. בתרגום זה מקיים אורלב למעשה את צוואתו של יאנוש קורצ'אק – לספר לילדים ולהוריהם את סיפור ילדותם של אותם יחידי סגולה אשר הצליחו להשפיע על חיי כולנו.


נער אחד עקשן מאת יאנוש קורצ'אק הוא ספר ראשון בסדרה.


ענבל לייטנר, מאיירת ואנימטורית קלאסית, ליוותה את הסיפור בנגיעות פסטל ויצרה איורים מרגשים, ההופכים את הקריאה בספר למסע מאלף בהיסטוריה ולהצצה מפעימה לחייו של המדען הדגול.
נער אחד עקשן הוא תרגום חדש ועדכני לסיפור המיועד לילדים ובני נוער אשר אוהבים לדעת הרבה ולעבוד לא פחות.

פסטר-קומוניקט-צלטנר